När tvättmaskinerna för vanliga hushåll började dyka upp i början av femtitalet krävdes också en ny typ av pulvertvättmedel. Det nya var att man måste minimera löddret för att undvika att maskinen svämmade över.

Husmödrarna var lite förvirrade av all ny teknik och annonserna fylldes med en uppsjö hokus pokus. Reklamen var allt annat än konsumentupplysande.

Vitare än vitt …

Nytt 1950 var de s.k. optiska vitmedlen som alla märken skröt med att just deras produkt innehöll. Om man skulle tro reklamen tvättade samtliga tvättmedel vitare än vitt. ”Det är skillnad på vitt och Radionvitt” var Radions slogan.

Fru Gun Ahlmarker i Göteborg kunde intyga att: ”Nu ser jag själv att Blått Jör tvättar vitast av alla”. Blått Jör tillverkades av multijätten Proctor & Gamble och 1958 kom den nya reklamkampanjen för Jörs nya maskintvättmedel med den s.k. optiska vitgöraren, som man i tidstypiskt stil döpte till Blue Magic.

Våtare vatten …

Annars var reklamen för SURF den som var intensivast. Från det sena 40-talets försynta slogan ”Renare tvätt på lättare sätt” gick man vidare med 10-årsjubileumskampanjen 1954, där JUBEL-SURFs största fördel var att det ”motverkar att nylon gulnar”. Mot slutet av 50-talet vässade man klorna ordentligt med den totalt vilseledande kampanjen med de numer berömda vita hästarna och pay-offen ”Släpp fram en helt ny tvättkraft — modern tvättkraft när den är som bäst” samt ”Nu laddat inte bara med vita, utan också blå och gröna kraftkorn!” En kampanj som faktiskt fick en del mothugg för sin extrema osaklighet.

Tvättmedlet KICK, eller Kickan som det kallades i copyn, gjorde redan 1950 ”vattnet våtare”. Och för att ytterligare locka husmödrarna att prova Kickan skröt man med att vara ett tvättmedel av amerikansk typ, ett tvättmedel som dessutom var helt fritt från soda …

När det gick troll i reklamen

Men frågan är ändå om inte TROLL TVÄTT 1958 tar hem kalkonpriset retroaktivt – både för namn och svammeltext. Eller vad sägs om:

Ett nytt, högaktivt tvättmedel som ger ännu bättre tvätt. TROLL TVÄTT har utexperimenterats av svenska kemister i samråd med amerikanska och schweiziska tvättmedelsexperter. TROLL TVÄTT är ett spraytorkat, självverkande tvättmedel förstärkt med en komponentgrupp, kallad S 18.

Det är ett rent nöje att bläddra i gamla svenska veckotidningar och upptäcka hur otroligt naiv reklamen var förr. Och kanske även vi konsumenter.

Författare: Göran Willis

Reklam för tvättmedel, Surf.

Reklam för tvättmedel, Surf.

Den berömda reklamen för Surf.

Motiv ID: FSF001068
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid:
Plats:

Reklam för Persil tvättmedel, från Henkel.

Reklam för Persil tvättmedel, från Henkel.

Persil tvättade allting rent redan på 1920-talet.

Motiv ID: LRF000562
Arkiv: Föreningen Vår Näring
Tid: 1928
Plats:

Reklam riktad till handlare som skall sälja tvättmedel Radion från AB Sunlight i Nyköping.

Reklam riktad till handlare som skall sälja tvättmedel Radion från AB Sunlight i Nyköping.

Var gång Böök kört genom en djup skog såg han de gula eller vita Konsumfasaderna lysa.

Motiv ID: UNL000005
Arkiv: Unilever Sverige AB
Tid: 1954-1956
Plats: