De allra första bilarna dök upp i Sverige i slutet av 1800-talet, men det är under första årtiondet av 1900-talet som de börjar finnas till försäljning blir en rikemanssport. Vid denna tid drevs motorerna ofta med ånga, el eller fotogen. Men snart tar explosionsmotorn och bensinen ledningen.

Först köptes drivmedlet i dunkar på apotek och kemikalieaffärer eller i trätunnor direkt från oljelager. Bensinföretaget Shell kom till Sverige 1912 och började mot slutet av 1910-talet öppna bensinstationer. Då hade företaget MACK uppfunnit en praktisk bensinpump, som pumpade upp bensin ur en nedgrävd cistern. Den moderna bensinstationen, eller i folkmun macken, var född. De första mackarna bestod endast av en bensinpump och ett skjul som sålde bensin, olja och kanske tändstift. Nästan lika vanligt var att det var en lanthandel eller verkstad som också hade en bensinpump.

Under 1920-talet och ända fram till 1960-talets slut ökade antalet bensinstationer enormt. Bentyl, en etanolblandning motsvarande dagens E85, var länge en konkurrent tillbensinen och bensinen diversifierades i olika oktantal. En del stationer ägdes av bolagen, medan andra drevs av fristående ”bensinhandlare” som tog in bensin av flera olika märken, förutom Schell var Standard Oil (Esso), Texaco och Gulf och Koppartrans tidiga. Ursprungligen var pumparna handdrivna och sköttes av bensinförsäljaren, som även torkade av rutorna och kollade lufttrycket. Eftersom de tidiga bilarna krävde ett högt mått av service blev stationspersonalen lika mycket mekaniker som butikspersonal.

På 1960-talet slog självbetjäningen igenom och redan då gjordes de första experimenten med automatstationer. De blev dock ingen större succé. Istället kompletterades bensinhandeln med andra varor, först en uppsjö reservdelar och biltillbehör. Sedan reskost och på 1970-talet tar det en något märklig vändning. Eftersom mackarna inte omfattades av affärslagstiftningen växer de nu ut till närbutiker, vilka till skillnad från andra affärer tillåts sälja dagligvaror även på kvällar och helger.

Idag har verkstäderna försvunnit från de allra flesta mackar och det är som i mackarnas bandom en ren butik, men nu lika mycket för andra varor som för bensin. Dessutom har allt fler bensinstationer börjat bli till caféer och korvkiosker.

Författare: Edward Blom

När IC-föreningarna började sälja bensin skedde det under mycket blygsamma former - här en typisk 30-talsbild. Hagagatan 30, Stockholm

När IC-föreningarna började sälja bensin skedde det under mycket blygsamma former – här en typisk 30-talsbild. Hagagatan 30, Stockholm
Motiv ID: DA2011-473219-OK000017
Arkiv: OK, ekonomisk förening
Tid: 1930-1939
Plats: Sverige